


F
or President Bill Clinton, a high 
point of his 1998 state visit to China 
was a speech at Peking University. His 
remarks were broadcast live and uncen-
sored, using a simultaneous translation 
supplied by the United States—the first 

time in history a sitting U.S. president would speak 
directly to the Chinese people in their own country. 

American commentators who watched the speech 
on U.S. television thought it was an astonishing suc-
cess, but as soon as it was over the Chinese news an-
chor covering the live broadcast for Chinese Central 
Television felt compelled to apologize to his audience, 
noting that Americans “translate Chinese differently.” 
While technically correct, the U.S. translation of the 

president’s remarks was a dull and confusing failure. 
Tens of millions of Chinese viewers walked away from 
their televisions disappointed.

Nearly a decade later, the United States and China 
still struggle to understand one another—their mutual 
suspicion and misperceptions are frequently manifest-
ed in official documents and policy statements. The 
Pentagon’s 2006 Quadrennial Defense Review (QDR) 
warned that of all the major and emerging powers, 
“China has the greatest potential to compete militar-
ily with the United States and field disruptive military 
technologies that could over time offset traditional 
U.S. military advantages absent U.S. counter strate-
gies.”1 In response, Beijing registered a formal protest 
and chided the United States to “review China’s peace-
ful development from an objective perspective and 
stop its random and irresponsible remarks on China’s 
normal defense construction.”2

The QDR is just the latest in a series of U.S. govern-
ment reports (including intelligence analyses and re-
ports commissioned by Congress) expressing alarm over 
China’s growing economic and technological prowess 
in the development of aggressive military capabilities. 
Some of these reports, however, contain mistakes that 

call into question 
the reliability of the 
information presented to 
Congress and to the American 
public. The analysts who produce 
the reports include information based on 
poorly translated documents and unreliable 
Chinese press accounts. They often fail to include 
information from more reliable Chinese open sources. 
Their selections of information often appear biased to-
ward confirming the prevailing view of China.	

Chinese analysts read these reports, as well as the 
recommendations of U.S. military planners on how to 
respond to the threats from China they describe. Those 
Chinese analysts then write their own reports and pub-

lish them in Chinese military journals that are in turn 
read by U.S. analysts. Like compound interest on a sav-
ings account, the consequences of erroneous intelligence 
grow larger over time. Small mistakes can mushroom 
into major misperceptions that become increasingly dif-
ficult to correct. The end result is increased suspicions 
among both parties that the other side is not genuinely 
interested in a cooperative approach to the security 
problems that divide them.

Space Pearl Harbor
The most serious security issue confronting the United 
States and China is a shared concern of being drawn into 
a military conflict over Taiwan. The prospect of this sce-
nario escalating into a nuclear exchange has prompted 
some commentators to liken the situation to the brink-
manship of the Cold War. 

MAY/JUNE 2006    Bulletin of the Atomic Scientists     35

Gregory Kulacki is a senior analyst and the China Project 
manager for the Global Security Program of the Union of 
Concerned Scientists. He has lived and worked in China for 
more than 12 years, facilitating scholarly exchanges between 
the United States and China. 

LOST in
TRANSLATION

A tabloid newspaper? An amateur space enthusiast? 

 U.S. government assessments of China’s military prowess

are sometimes based upon shaky sources.

By Gregory Kulacki

C
O

R
B

IS
/J

A
S

O
N

 L
E

E



But this comparison 
obscures more than 
it reveals. Unlike the 
Soviet Union, or even 
contemporary Russia, 
China does not have a 
large nuclear arsenal on 
hair-trigger alert; nor does 
it possess a conventional 
force that could threaten 
the United States or easily 
overrun its allies in the re-
gion. The imagined future 
conflict is what Chinese mili-
tary writers call “high-tech re-
gional warfare.”3 Concerned 
that Beijing might seek to pre-
vail over U.S. high-tech forces 
through asymmetric attacks on 
command, control, communica-
tions, and information systems, 
U.S. analysts have scoured ar-
ticles and reports for evidence of 
Chinese efforts to develop these 
capabilities. 

In January 2001, the Com-
mission to Assess U.S. Na-
tional Security Space Man-
agement and Organization 
(the “Space Commission”) 
published a report that 
claimed to have found 
such evidence, stating 
that “China’s military 
is developing meth-
ods and strategies for 
defeating the U.S. 
military in a high-

tech and space-based future war.” 
The commission, chaired by Donald 
Rumsfeld (until he was nominated as 
defense secretary), warned of a “space 
Pearl Harbor” and cited a conflict in 
the Taiwan Strait as one of several 
possible crises where “the potential 
vulnerability of national security space 
systems would be worrisome.”4

While these concerns may be valid, 
the commission misrepresented and 
misinterpreted the information it cited 
to support this claim. Citing “warning 
signs of U.S. vulnerability,” the com-
mission quoted a Xinhua news agency 
report that noted, “for countries that 
could never win a war by using the 
method of tanks and planes, attacking 
the U.S. space system may be an irre-
sistible and most tempting choice.”5 

By using this source, the commis-
sion created the impression it was an 
official announcement from the Chi-
nese government. But although Xinhua 
is directly controlled by the Chinese 
Communist Party and does often serve 
as a conduit for official government 
statements, it is also a huge commer-
cial enterprise that owns hundreds of 
publications from fashion magazines to 
journals on current affairs. The source 
cited by the commission is an essay in 
one of those publications, a magazine 
named Liaowang, which is sometimes 
translated as “outlook” in English. 
The magazine is well-known in China 
for publishing opinion pieces and for 
an editorial policy that favors highly 

nationalistic and anti-American view-
points. The essay in question, however, 
was not an official policy statement, but 
instead was written by a junior military 
officer named Wang Hucheng.6

Contrary to the assertions made 
by the commission, the essay, which 
was titled “The Soft Underbelly and 
Strategic Weaknesses of the American 
Military,” did not contain any refer-
ence to Chinese “methods and strat-
egies for defeating the United States 
in a high-tech and space-based future 
war.” Most of the Liaowang article 
discusses supposed vulnerabilities 
that have nothing to do with space 
warfare, such as recruiting problems 
and whether the U.S. Air Force has 
enough planes and pilots to fight 
two wars at once. The only specific 
references in Wang’s article to space 
“methods and strategies” are a few 
sentences discussing how India moni-
tored U.S. spy satellites to avoid de-
tection of preparations for their 1998 
nuclear tests, and a brief description 
of Russian-made hand-held GPS jam-
ming devices that were later used (in-
effectively) in Iraq.

What’s more, all of the “strategic 
weaknesses” Wang identifies are based 
on assessments from U.S. sources, in-
cluding the Quadrennial Defense Re-
views of 1997 and 2001; statements by 
former National Security Agency Direc-
tor John McConnell and former Chief 
of Naval Operations Adm. Jay John-
son; an unnamed 1998 U.S. Air Force 
report; and the 1998 U.S. Space Com-
mand Long-Term Plan. Wang never 
used the phrase “space Pearl Harbor,” 

Captive audience: Thanks to deficient translators, President Bill Clinton’s

1998 address at Peking University was a dull and confusing failure.

C
O

R
B

IS
/W

A
LL

Y 
M

C
N

A
M

E
E

MAY/JUNE 2006    Bulletin of the Atomic Scientists     3736      Bulletin of the Atomic Scientists   MAY/JUNE 2006



although he did directly quote a passage 
in the 1996 Report of the Defense Sci-
ence Board Task Force on Information 
Warfare, which coined the term “elec-
tronic Pearl Harbor.”7

 Like a game of telephone gone 
horribly wrong, the space commis-
sion quoted a low-ranking Chinese 
military officer who had been quot-
ing U.S. sources. In doing so, the 
commission’s report misrepresented 
America’s own estimates of its mili-
tary weaknesses as original Chinese 
observations and intentions. 

Tabloid intelligence
Ironically, during the same month that 
the United States was sounding the 
alarm about a space Pearl Harbor, two 
Hong Kong newspapers (Sing Tao Jih 
Pao and Xing Dao Daily) published 
articles describing a secret weapon 
that China was supposedly developing 
to carry out a surprise attack against 
enemy space assets.8 They called it a 
“parasite satellite”—a small, sophis-
ticated device that could attach itself 
to an enemy satellite and disrupt or 
destroy it on command. References to 
these Hong Kong newspaper articles 
subsequently appeared in the 2003 
and 2004 editions of the Pentagon’s 
Annual Report on the Military Power 
of the People’s Republic of China.9

An extensive web search traced the 
origin of the newspaper articles (and 
others that later appeared) to an on-
line posting by a self-described “mili-
tary enthusiast” named Hong Chaofei 
who resides in a small Chinese town 
in Anhui province.10 He posted a de-
scription of the supposedly secret an-
tisatellite (ASAT) weapon, along with 
fanciful descriptions of other “secret” 
Chinese weapons, on his personal 
website in October 2000. (One such 
secret weapon described on Hong’s 
website is the “scaring bow,” a de-
vice that allegedly sends false images 
to fighter aircraft to fool their systems 
into believing an enemy has locked 
on. According to Hong, because 
they are not “real radar” they can be 

mass manufactured and distributed 
to every soldier and even the general 
population.)11 The Hong Kong news-
paper articles are virtual copies of his 
website post. The Foreign Broadcast 
Information Service, a U.S. govern-
ment agency that monitors foreign 
media, translated the two newspaper 
accounts and made them available to 
the U.S. intelligence community. 

However, the poor quality of 
Hong’s technical descriptions, his use 
of extremely provocative language, 
and the nature of the other materi-
als on his website raise very serious 
doubts about his credibility. (Hong, 
for instance, took personal credit for 
sending the Chinese government these 
purported plans for parasite satellites 
in the 1990s. He 
also claimed to re-
veal a new Chinese 
nuclear posture that 
calls for a full-scale 
nuclear attack on 
Britain, France, and 
Russia in the event 
Beijing detects a 
U.S. nuclear launch 
against China.)12 In 
writing his online 
article, Hong ap-
pears to have sim-
ply used publicly 
available informa-
tion about Chinese 
civilian satellites 
and added his own 
speculative com-
ments. Additional 
web articles from 
Hong about his al-
leged parasite sat-
ellite continued to 
appear on Chinese 
news websites in 
2003 and 2004. In 
the circular pattern 
that often seems 
to haunt this issue, 
Hong added intro-
ductions to his up-
dates that cite U.S. 
concerns  about 

Chinese killer satellites as proof that 
his original post should be believed. 

Pentagon analysts should have been 
able to trace the story to Hong despite 
the common practice in Chinese news-
papers of sharing stories without at-
tribution, since the article appearing in 
Xing Dao Daily presents the relevant 
information in the same sequence as 
Hong’s original internet posting with 
several passages copied verbatim (char-
acter for character in the Chinese). In 
considering the credibility of the infor-
mation, the Pentagon should also have 
noted changes in the Xing Dao Daily 
that could have affected the quality of 
the newspaper’s reporting. In particular, 
the March 1999 sale of the staid but 
unprofitable newspaper led to editorial 

C
O

U
R

TE
SY

 G
R

EG
O

R
Y 

K
U

L
A

C
K

I

MAY/JUNE 2006    Bulletin of the Atomic Scientists     3736      Bulletin of the Atomic Scientists   MAY/JUNE 2006

Artistic license

Published in 1999, the Chinese 

book Unrestricted Warfare: 

Deciding War and Warfare in 

the Age of Globalization (top) 

has been widely portrayed in 

the United States as a Chinese 

military manual for a dirty war 

against the West. Case in 

point is a 2002 U.S. edition of 

the book (bottom) that opted 

for a sensationalist cover link-

ing it to the threat of terrorism.

But as Harvard University’s 

Alastair Johnston noted in the 

2004 book, Rethinking Security 

in East Asia: Identity, Power, 

and Efficiency, the authors of 

Unrestricted Warfare were “not 

strategists, but political officers,” 

whose primary responsibility 

was “to write reportage about 

life in the military.” The book, he 

adds, “was highly controversial 

inside China” and was “criticized 

in internal meetings in the mili-

tary.” Yet, “none of this contex-

tual information was part of the 

U.S. discourse.”



changes designed to increase circulation 
and target a younger audience. As a re-
sult, by the time the article appeared, 
the Xing Dao Daily had been con-
verted into a tabloid-style newspaper. 

Word games
Poor selection, misrepresentation, 
and misinterpretation are not the 
only problems evident in the U.S. in-
telligence community’s handling of 

Chinese sources. In a March 2005 
report entitled “Challenges to U.S. 
Space Superiority,” published by the 
National Air and Space Intelligence 
Center (NASIC), a quote from a Chi-
nese source about Chinese antisatellite 
development is translated in ways that 
significantly alter its meaning.13

The quote in the NASIC report, 
attributed to a “Liying Zhan” of the 
Langfang Army Missile Academy, 
clearly states that China is actively de-
veloping antisatellite weapons: “China 
will monitor closely foreign develop-
ments in advanced satellite technol-
ogy, paying close attention to progress 
made in military use of space while ac-
tively developing ASAT systems.”14

Tracking down this statement in 
the original Chinese revealed that it 
was taken from the final sentence of 
an article published in a 2004 Chinese 
aerospace journal and written by three 
instructors at Langfang—Zhang Li
ying, Zhang Qixin, and Wang Hui.15 
A more accurate translation is: “While 
properly following foreign satellite ad-
vanced technology, [China] also should 
actively develop antisatellite weapons 
and pay close attention to the progress 
of international space arms control, in 
order to facilitate the timely determi-
nation of a response.”16 

The NASIC translation makes several 
important errors. The first is rendering 
the Chinese word ying as “will” instead 
of “should.” The actual text makes 
clear that the authors believe China 
has not yet made a decision about pro-
ceeding with antisatellite weapons, and 
they therefore offer a recommendation 
about China’s course of action.   

The second translation error is 
more disturbing. NASIC translates the 
phrase junbei kongzhi as “military use 

of space” when it should be translated 
as “arms control.” The result com-
pletely obscures the Chinese authors’ 
intention, which is to recommend that 
China should factor developments in 
international arms control into its deci-
sion on how to respond to the escalat-
ing competition in military space tech-
nology that is described in the body of 
their article. NASIC compounds this 
error by omitting the final phrase “to 
facilitate the timely determination of a 
response,” which makes clear that the 
Chinese authors are saying that China 
has not yet made a decision about 
whether to respond by fielding anti
satellite weapons. More importantly, 
it reveals that the Chinese authors be-
lieve that China’s policy toward anti-
satellite weapons should depend on 
the state of international arms control 
negotiations. The authors are advocat-
ing a hedging strategy, recommending 
that China should have antisatellite 
weapons ready if the diplomatic effort 
to protect its space assets fails.

	

Unrepresentative sampling
From intelligence gathered from the 
public domain, it is unclear whether 
China is preparing to engage in an in-
tense security competition with the 

United States, whether it is aggressively 
acquiring asymmetric military capabili-
ties, or whether it is serious about its 
diplomatic efforts to control antisatel-
lite weapons. And while the public is 
not privy to analysts’ potential use of 
classified U.S. sources on Beijing’s in-
tentions and capabilities, the errors in 
these reports cannot help but raise con-
cerns about the overall quality of U.S. 
intelligence gathering on China.

To be sure, China’s government is 
far less transparent than 
the U.S. government. It 
was only a few months 
ago that Beijing finally 
decided that informa-
tion about natural di-
sasters should no longer 
be considered a state se-
cret. Yet, while Ameri-

cans often blame their lack of knowl-
edge about China on secrecy and 
deception, a fair share of the fault lies 
with Americans themselves. U.S. intel-
ligence reports available in the public 
domain, like those from NASIC and 
the nonclassified versions of the Penta-
gon’s annual reports to Congress, rely 
on a surprisingly small set of Chinese 
sources—often press reports. Such a 
practice is inexcusable given the ease 
with which properly trained U.S. ana-
lysts could go beyond news accounts 
and access Chinese open source ma-
terial on topics of concern. China is 
building an enormous digital archive 
of mainland Chinese language pub-
lications it calls the China National 
Knowledge Infrastructure. It cur-
rently contains more than 10 million 
books, articles, doctoral dissertations, 
conference proceedings, and govern-
ment documents published in China. 
Many of these are technical articles. 
Researchers can conduct full-text 
searches of the entire database online 
and download complete articles (in 
Chinese) for a small fee.17 

A recent search of the archive for 
the Chinese word for “antisatellite” 
returned more than 1,500 articles pub-
lished in China since 1994. Like Wang’s 
article on “strategic weaknesses,” 

MAY/JUNE 2006    Bulletin of the Atomic Scientists     3938      Bulletin of the Atomic Scientists   MAY/JUNE 2006

China’s government is far less open than the U.S. government. 

Yet, while Americans often blame their lack of knowledge about China on 
secrecy and deception, a fair share of the fault lies with Americans themselves.



MAY/JUNE 2006    Bulletin of the Atomic Scientists     3938      Bulletin of the Atomic Scientists   MAY/JUNE 2006

many of these articles are summaries 
or commentaries based on information 
taken from U.S. reports. Other articles 
on different topics mention antisatel-
lite weapons in passing. Some of the 
articles, however, contain technical de-
tails about actual Chinese capabilities 
that U.S. analysts apparently failed to 
discover because of their focus on mili-
tary journals and newspapers. 

For example, the 2000 edition of the 
Pentagon report to Congress states, 
“Although specific Chinese programs 
for laser ASAT have not been identi-
fied, press articles indicate an interest 
in developing this capability, and Bei-
jing may be working on appropriate 
technologies.”18 Looking beyond press 
reports, a search of the Chinese digital 
archive returned 50 articles contain-
ing the Chinese terms for “laser” and 
“ASAT” that were published during 
the one-year period covered by the 
Pentagon report. One article from a 
technician at the 53rd Research In-
stitute of the Ministry of Electronics 
in Jinzhou contains an analysis of the 
1997 U.S. antisatellite test using the 
high-power laser known as MIRACL. 
In commenting on the test, the author 

includes a rather detailed technical dis-
cussion of beam steering and adaptive 
optics that includes comparisons to 
Chinese capabilities that suggest China 
had already researched, developed, 
and tested comparable technology by 
April 1999.

The U.S. intelligence community 
could learn a lot more about Chinese 
military capabilities and intentions by 
simply examining such sources more 
carefully. Policy makers could feel 
more confident in their assessments 
of possible Chinese threats if their 
analysts made the effort to investigate 
whether the information these sources 
contain is both credible and, in the 
case of determining intentions, broad-
ly representative of the Chinese gov-
ernment or the opinion of a minority 
or a single individual. 

Unfortunately, bringing about these 
simple changes may be difficult. Many 
of the people gathering the intelli-
gence and producing the analysis that 
informs U.S. policy on China are not 
proficient in the Chinese language.19 
Moreover, they have not spent an ap-
preciable amount of time studying, liv-
ing, or working in the country they are 

being asked to analyze, and therefore 
do not really understand the culture—
which can be important, for example, 
in assessing the credibility of sources. 
They apparently lack the basic ability 
to distinguish an editorial by a junior 
officer from an official policy state-
ment, or the good sense to distinguish 
tabloid journalism from credible news 
reports. Training in social sciences, 
politics, history, economics, area stud-
ies, and international relations cannot 
alone make up for this deficiency. 

Responsible agencies are slowly 
awakening to these shortcomings. 
Recent reports published by the Gov-
ernment Accountability Office point 
to continued deficiencies in the lan-
guage and cultural training of govern-
ment personnel, including diplomats 
and intelligence specialists working 
on China.20 A January 2005 Defense 
Department report admits that “lan-
guage skills and regional proficiencies 
are not valued as Defense core compe-
tencies.”21 Until they are, policy mak-
ers should be aware that some of the 
assessments they read on Chinese mili-
tary capabilities and intentions may 
be, literally, lost in translation. n

1. Defense Department, Quadrennial De-
fense Review Report, February 2006, p. 29.

2. “China Firmly Opposes U.S. Report Play-
ing Up ‘China Military Threat,’” People’s Daily 
Online, February 13, 2006.

3. Gao jishu jubu zhanzheng or “high-tech 
regional warfare” is a commonly used term that 
appears in the titles of 129 journal articles, and as 
a keyword in 1,063 journal articles, published in 
China between April 1993 and February 2006. A 
detailed definition of the term’s history and mean-
ing is contained in a textbook by Guo Meichu, 
Yang Fenghua, and Huang Fang, Gao Jishu Jubu 
Zhanzheng Lun (The Theory of High-Tech Re-
gional Warfare), (Junshi Kexue Chubanshe [Mili-
tary Science Publishing House]: Beijing, 2003).

4. Report of the Commission to Assess U.S. 
National Security Space Management and Orga-
nization, January 11, 2001, p. xiv and p. 22.

5. Ibid, pp. 22–23.
6. Wang Hucheng, “Meiguo de Junshi ‘Ruan 

Lei’ yu Zhanlüe Ruodian,” (“The Soft Underbelly 
and Strategic Weaknesses of the American Mili-
tary”), Liaowang, vol. 27, July 3, 2000, pp. 32–34.

7. Report of the Defense Science Board 
Task Force on Information Warfare, Novem-
ber 1996, p. A9. 

8. Tung Yi, “China Completes Ground Test of 
Antisatellite Weapon,” Hong Kong Sing Tao Jih 
Pao (online version), January 5, 2001, in FBIS-

CPP20010105000026; “China is Developing 
Antisatellite Weapons as a Counter Measure,” 
Hong Kong Ming Pao (online version), January 
30, 2001, in FBIS-CPP20010130000049.

9. Defense Department, Annual Report on the 
Military Power of the People’s Republic of China, 
July 28, 2003, p. 36; Defense Department, Annu-
al Report on the Military Power of the People’s 
Republic of China, May 29, 2004, p. 42.

10. Gregory Kulacki and David Wright, 
“A Military Intelligence Failure? The Case 
of the Parasite Satellite,” August 16, 2004 
(www.ucsusa.org/global_security/china/page 
.cfm?pageID=1479).

11. See www.milchina.com/bbs/wdbread.php 
?forumid=27&filename=f_14&s=73bac7ffd91b8
576900a1997bf4cedf8. 

12. See www.redfox88.com/z595.htm. 
13. NASIC is the air force’s center for “inte-

grated intelligence on aerospace systems forces 
and threats,” NASIC, “Mission and Vision” 
(www.wpafb.af.mil/nasic/mission.html). 

14. NASIC, “Challenges to U.S. Space Supe-
riority,” NASIC-1441-3894-05, March 2005, 
p. 21 (www.armscontrolwonk.com/Challenges 
_to_Space_Superiority.pdf). 

15. Zhang Liying, Zhang Qixin, and Wang 
Hui, “Fanweixing Wuqi Jishu ji Fangyu Cuoshi 
Qianxi” (“A Cursory Analysis of Antisatellite 
Weapons Technology and Defensive Measures”), 

Feihang Daodan, vol. 3, 2004, pp. 28–30.
16. The subject in Chinese sentences is often 

not explicitly stated. As is common practice in 
translating Chinese to English, this is indicated 
by including the word “China” since it is im-
plied but not stated in the original Chinese.

17. China National Knowledge Infrastruc-
ture (www.cnki.com.cn).

18. Defense Department, Annual Report on 
the Military Power of the People’s Republic of 
China, July 28, 2000, p. 36. 

19. Government Accountability Office 
(GAO), “Foreign Languages: Five Agencies 
Could Use Human Capital Strategy to Handle 
Staffing and Proficiency Shortfalls,” GAO-
02-237; GAO, “Foreign Languages: Staffing 
Shortfalls and Related Information for the Na-
tional Security Agency and Federal Bureau of 
Investigation,” GAO-C-02-258R; and Douglas 
Jehl, “CIA is Reviewing its Security Policy for 
Recruitment,” New York Times, June 8, 2005.

20. GAO, “Foreign Languages: Workforce 
Planning Could Help Address Staffing and 
Proficiency Shortfalls,” GAO-02-514T; GAO, 
“Military Training: Strategic Planning and 
Distributive Learning Could Benefit the Spe-
cial Operations Forces Foreign Language Pro-
gram,” GAO-03-1026. 

21. Defense Department, “Defense Language 
Transformation Roadmap,” January 2005, p. 3. 


